Hvad er stress

Når du rammes af stress, kan det være alvorligt og ødelæggende. Stress kommer til udtryk ved fysiske påvirkninger såsom åndedrætsbesvær, ondt i kroppen, hovedpine, træthed, lyd/lysfølsomhed. De psykiske tegn på stress kan være glemsomhed, tankemylder, angst, bekymringer og følelsen af at være to skridt bagud. De adfærdsmæssige tegn på stress kan være dårligt humør, at du hurtigt bliver sur, en trang til at kontrollere andre og hele tiden have styr på, hvad der forgår.

Stress betyder belastning. Belastning kan vi alle opleve, og vi håndterer det alle forskelligt, ud fra hvor meget vi er belastet i forvejen. Når du rammes af stresssymptomer, vil du gradvis miste overblikket.

For at arbejde med dit stress er det vigtig, at du finder frem til årsagen. Altså hvad det er, som gør, at du føler dig stresset. Følelsen af at være træt og have brug for søvn, men ikke at kunne finde ro, eller at have tankemylder og have følelsen af at stå midt i en hvirvelvind, er noget stressramte ofte oplever. Hovedpine, hjertebanken og ondt i kroppen kan være fysiske symptomer på stress. Stresssymptomer er individuelle og opleves forskelligt, men fælles for alle er, at de kan behandles.

For at blive fri for stress, skal der skabes et rum, hvor der kan finde refleksion sted. Hvis du er et menneske, som har givet afkald på, hvem du er i forhold til dine omgivelser, eller hvis du kæmper en kamp mod din indre stress, vil du altid tabe den. Så prøv i stedet at forstå, hvorfor dette bliver ved med at komme til udtryk hos dig. Find årsagen til din kamp og hvorfor er det så svært at skab indre ro og fred.

Formålet med at blive stressfri, er at leve et liv i overensstemmelse med den, du er.